Als je als medewerker social in je organisatie wil introduceren: DONTS

Hei

Social Technologies in Business, die Keure

15+ things not to do when promoting social. Daarover hebben Simon Terry en Rita Zonius het in het boek van Isabel Declercq, waar ik al een klein jaar mee rondzeul. Inspirerend werkje! Must read…

Ik som even op wat die don’ts  volgens dit boek zijn en bekijk dan waar ik afgelopen jaar mogelijk in de mist in ging. In een volgende blogpost overdenk ik een paar actiepunten voor een organisatie.

No strategic rationale
No user rationale
No community management
No communities of practice
Lack of trust
Focus people to be social
Restrict access
Preventing any fun
Sweat the naysayers
Measure user performance
Ignore potential risks and issues using social
No collaboration
No bad news
No follow through
No measurement of value
Encourage social as bragging
It's all about using technology to be visible

Laat ik mijn eigen activiteiten om social vanaf 2017 te introduceren even op de rooster leggen: Welke (denk)fouten kan ik ondertussen al gemaakt hebben? Want ik praat er al een hele tijd over, voorlopig zonder veel resultaat, met collega’s en teamleiders, met CEO Fons, met opleidingsverantwoordelijken en managers. Ik was op dat moment zeker niet voorbereid genoeg – Wanneer ben je dat eigenlijk wél?  Allicht is er op dit moment geen tijd en in onze organisatie geen priori-tijd.  Alle begrip daarvoor want de VOCA-wereld van nu zet onze gewone manier van werken flink op zijn kop. We hebben wel andere katten te geselen.

uit: Work Action Heroes, Fons Leroy

No strategic rationale: Ik ben geen strateeg. Dat is trouwens geen onderdeel van mijn functie; social is zelfs geen deel van mijn core business: ik ben (voorlopig) nog productontwikelaar van online leermateriaal.  Wat me desondanks vooral opvalt, is dat er geen team is dat zich met dit soort nieuwe leer- en communicatietechnologieën bezighoudt, ofwel is me dat niet bekend. Individuen wel, maar geen team en dus geen samenwerking. Daar zit meteen actiepunt 1. Wat kan ik als individu in onze organisatie wél betekenen op strategisch vlak? Vooral duidelijk(er) maken waarom social technologies passen in onze missie en doelstellingen, geformuleerd in het strategisch kompas van VDAB.

No user rationale. Niet nuttig? Niet nodig! Onze users binnen VDAB hébben het druk en stààn onder druk. Daar moeten we rekening mee houden. We gaan ze alleen maar meekrijgen als we hen kunnen overtuigen van de voordelen van een goed netwerk, online of niet. We moeten kansen creëren zodat onze medewerkers aan den lijve kunnen ondervinden dat ze niet enkel kunnen leren via tijdsintensieve workshops en online leermateriaal, maar ook o.a. door elkaar te ondersteunen,  niet alleen in het eigen team om (peer support). We moeten hen helpen om te leren netwerken met andere peers met veel knowhow in de organisatie. Hen helpen een link te leggen tussen het gebruik van social technologies, beter presteren, en ja, gelukkiger te worden op het werk.
Actiepunt (AP) 2: Aan de slag met een paar experimenten.
AP 3: Gaan kijken bij andere organisaties: Wat doen ze? Hoe doen zij het? Wat zijn hun succesverhalen? Waar zitten de valkuilen?

No community management.  Google + is niet algemeen ingeburgerd en is dus niet te identificeren als een sterk sociaal platform voor onze organisatie.  Het initiatief Yammer stierf een aantal jaren geleden een stille dood. Ik weet niet waarom – het experiment is aan me voorbijgegaan. Waarom is het niet gelukt? Geen community management? Goed mogelijk, geen idee.  Daar wil ik graag achterkomen.
AP 3: Wat ik zeker kan doen, is iets uitproberen. Daar ben ik mee bezig, met een aantal peers buiten VDAB. Mijn 3de Working Out Loud-cirkel ondersteunen we met Workplace Facebook. Vind ik een goed idee want ‘Go where the people are’. (Jamie Good, Learning Technologies Conference, 2018)
(AP 4):Onze dienst productontwikkeling werkt trouwens sinds kort met Slack. Met goed resultaat. Veel minder mails, veel transparantere communicatie en meteen feedback voor iedereen op problemen en vragen.  Zeker en vast nuttig bij de vele projecten die bij ons lopen… Dat moeten we rondvertellen!

Sweat the naysayers. Inderdaad,  ik laat me vaak – zoals zovele medewerkers – platslaan door de neezeggers? Ook al is het moeilijk om altijd weer tegen de maars en neen, wants op te boksen. We schenken hen te vaak het vetorecht… en verspelen daardoor kansen op vernieuwing.
AP 5:  Focus op de constructieve elementen en meedenkers, blijf gesprekken voeren en probeer een team op te zetten, met hulp van het management.
AP6: Ik zie dat ik aan de slag moet met de mensen die willen,  de medewerkers met visie, de mensen die FIER zijn om voor VDAB te werken, de innovators, de nieuwsgierigen.

No collaboration. Tuurlijk werken onze mensen samen, we zijn daar zelfs sterk in. Maar gaan we ook kijken buiten ons bestaande netwerk, buiten het team? En hoé doen we dat, netwerken en samenwerken en peer support geven? Ik bedenk hierbij dat je vaak na een workshop bij Spoor 1 hoort: ‘Het was een goeie opleiding, maar ne keer babbelen met iemand van buiten de eigen werkvloer, dàt heeft me nog het meest deugd gedaan’.  Achteraf verwateren die contacten toch weer vaak. Hoeft niet…  AP 7: Wat is voor de medewerkers een goed gespreksforum. Slack, Yammer, Facebook Workplace? In feite ook niet aan mij, maar ik ben er toch mee bezig.
AP 8: In welke niet-professionele teams binnen VDAB werken we organisch samen, waar loopt dat vanzelf? Hoe doen we dat daar? Sportinitiatieven, Vriendenkringen,…

No bad news.  Laatst deed een WOL’er een oproep in de facebookgroep Working Out Loud. Er kunnen toch niet alleen positieve ervaringen zijn? Misschien geef ik daar inderdaad in al mijn enthousiasme een verkeerde indruk en moet ik het positieve beeld dat ik meegeef hier en daar bijstellen. AP 8 dus. Ik denk alvast aan deze voorbeelden:

  • Google +, Yammer, geen onverdeeld succes geworden. How come?
  • Working Out Loud: Mijn eerste cirkel is gestopt na 4 weken, de tweede was een volledig succes, de derde – die nu loopt – lijkt wat te kwakkelen, maar ik denk dat we eruit komen. We hebben wat moeten herplannen, kijken of dat  lukt. Planning mag geen issue zijn, maar is het vaak wel…

8 to do’s, da’s een mooie oogst in  1 blogpost en zeker genoeg om ermee aan de slag te gaan. Met een beetje geluk voer voor een paar nieuwe, hopelijk zinvolle posts! Ondertussen ploeter ik voort in dit interessante werkveld van social technologies.

  • Ik wil graag het project dat ik samen met Carlo De Smedt uitwerkte, bekijken met een aantal meedenkers,  durvers en beslissingsmakers. Over  de impact van en de integratie van social technologies in onze organisatie.
  • Cirkel drie met peers buiten VDAB loopt en ik stel nu een cirkel samen van medewerkers binnen de organisatie. We zijn met 3, ik zoek nog 2 kandidaten.
  • Ik onderzoek de mogelijkheden van Facebook Workplace in een betalend account van buiten VDAB, voor WOL’ers.
  • Ik werk mee aan de vertaling van de circle guides van Working Out Loud, zodat men er in de Nederlandstalige bedrijfswereld mee aan de slag kan. Geloof me, er wordt op gewacht!

Grtz

Annemie

4 gedachten over “Als je als medewerker social in je organisatie wil introduceren: DONTS”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *