Schrijven voor het web

 

 Writing for the Web van Chris Nodder met relevante tips voor de functie van e-learningontwikkelaar en voor inhoudsexperten

Ik ben fan van LinkedIn Learning. Korte cursussen, filmpjes van gemiddeld 2 minuten, en  in zeldzame gevallen 4 of 5, met hier en daar opdrachten. Ik hou van de structuur die altijd zichtbaar is, links in het scherm. En van de duidelijke voortgang want ik kijk graag en regelmatig- zoals vele lezers en leerders – hoever ik al zit en hoeveel ik nog moet doen.
Bovendien staat de doorlooptijd er ook duidelijk bij en da’s fijn om te plannen. Let op, ik tel toch gemakkelijk X3, zeker als ik er grondig doorheen wil gaan. Ik schrijf graag op en vat graag samen voor collega’s. Is wel handig voor hen.

Key take-aways
  1. Stephen King schrijft zijn boeken gemiddeld voor 13- en 14-jarigen

    Mensen lezen niet, maar scannen

  2. Pas je schrijfniveau aan je doel en leespubliek aan
  3. Mensen lezen niet graag high level
  4. Hoe beter de structuur, hoe groter het leereffect
  5. Beantwoord ongestelde vragen
  6. Mensen haken  af bij technische termen en vakjargon
  7. Mensen houden van betrouwbare bronnen
  8. Mensen verliezen snel interesse
  9. Formele teksten komen moeilijker over dan informele teksten.
  10. Stockafbeeldingen = ruimteverlies
  11. Mensen vinden oude content niet leuk

Daarom ook deze blogpost.

Learning to Write for the Web van Chris Nodder kan dienen als introductie voor dit thema. Beetje herhalend voor mij, maar het zet de dingen op een rijtje.  Ben je betrokken bij het schrijven van een e-cursus, dan is deze cursus een handig hulpmiddel. Want als wij content aangeleverd krijgen van inhoudsexperten (of Subject Matter Experts), dan is daar gewoonlijk nog wat redigeerwerk aan. Dat is normaal: ieder zijn expertise.
Het lijkt me dus terecht om deze cursus ook aan te raden aan inhouds- of vakexperten, vooraleer ze aan de slag gaan met het schrijven van een scenario voor een e-leermateriaal.

  1. Mensen lezen niet (meer), ze scannen!

Een e-cursus neem je  op een andere manier door dan een boek of cursus. Je scant meer, verblijft maar een paar seconden op een pagina en je scrollt naar die dingen die voor jou en je functioneren van belang zijn.

Tips:

  • Halveer de tekst van het scenario
  • 1 concept per tekstblokje, zelfs 1 concept per slide
  • woorden met minder lettergrepen
  • kortere zinnen en paragrafen
  • werk met bullets

Vermeld het keyconcept trouwens altijd bovenaan je pagina, zodat de lezer meteen de relevantie kan inschatten. Remember, hij scant. Hij zoekt naar die inhoud die relevant is voor hem

2. Pas je schrijfniveau aan het doel en je lezerspubliek aan!

Het 8ste in Groot-Brittannië kan je vergelijken met het 2de middelbaar in België. Uit de afbeelding hierboven kan je afleiden dat de homepagina of de samenvatting heel eenvoudig geschreven moet zijn. Bij meer gedetailleerde informatie – bv. een technische handleiding – kan je je schrijfniveau opkrikken.

In de cursus gaat Chris Nodder iets dieper in in het leesgedrag van de minder geoefende lezer, de lezer waarmee we in ons cursusmateriaal vaak rekening moeten houden. Ik denk aan cursussen voor horeca en transport, die vaak gevolgd worden door anderstaligen. Maar Nodder concludeert dat ook hoger opgeleiden liever een makkelijkere tekst lezen…

Een minder geoefende lezer

  • leest een beetje en raadt de rest
  • leest woord voor woord
  • slaat hele stukken over
  • mist de diepere betekenis van woorden en zinnen
  • scrollt niet graag
  • spelt woorden verkeerd bij het zoeken
Schrijf je voor een publiek dat minder geoefend is of de taal (nog) niet goed beheerst?
  • belangrijke info bovenaan
  • samenvatting van de kern
  • 1 concept per tekstblokje
  • sprekende titels
  • lineair paginadesign
  • graphics die het verhaal ondersteunen
  • een zoekmachine die rekening houdt met spelfouten

3. Mensen lezen niet graag high level

Formele teksten zijn moeilijker om te lezen, ook voor de geoefenden onder ons!

  • Schrijf zoals je spreekt
  • Schrijf in de actieve vorm, niet in de passieve

Interessant is de volgende tabel in de cursus.

4. Hoe meer structuur, hoe groter het leereffect.

  • creëer informatieve wegwijzers in de tekst
  • vertel de lezer wat hij zal krijgen
  • schrijf geen teaserteksten
  • schrijf koppen zodat ze op zich duidelijk zijn!
  • links moeten opvallen in de tekst
  • links moeten expliciet zijn over de inhoud waarnaar ze verwijzen
  • zet je link altijd op een beschrijvend woord: ‘Klik hier’ betekent niets.

5. Geef antwoord op ongestelde vragen

Een lezer of leerder wil weten waar hij zijn tijd of geld instopt. Wees dus duidelijk: Wat brengt de inspanning hem op?

  • Denk dus altijd goed na over je bezoekers
  • Anticipeer over de vragen de ze zouden kunenn stellen en beantwoord ze!

6. Lezers verliezen heel snel interesse.

Dus:

  • Begin met de essentie
  • Zeg welke vraag je beantwoordt
  • Maak kleine blokjes inhoud met 1, max. 2 ideeën in ieder blokje
  • Schrijf unieke titels, koppen en ondertitels
  • Halveer de content!
Inverted Pyramid
  • Reorganiseer je tekst
    • Belangrijkste informatie eerst
    • Geleidelijk aan meer details
  • Focus op de volgorde van de inhoud i.p.v. op het herschrijven van de zinnen

 

Track regelmatig de leesactiviteit op een pagina. Dat levert verhelderende informatie op voor de leeskwaliteit van je webpagina.

6. Mensen haken af bij marketingtaal en vakjargon

  • Vermijd overdrijvingen of te veel adjectieven, overstatements, versieringen, overkill, rhetoriek,…
  • Keep it simple and short!
  • Hou je bij de feiten, hoed je voor interpretaties!
Tips bij technische termen
  • gebruik gewone taal naast technische termen
  • adjectieven alleen als ze een meerwaarde betekenen
  • halveer ook hier de tekst
  • zo beknopt en leesbaar mogelijk!
  • gebruik Real Life termen als je vergelijkingen maakt
  • gedetailleerde info hoort thuis in een onderdeel: meer info
  • specificeer je doelpubliek
  • gebruik afbeeldingen, illustraties, producten in werking of resultaten
  • werk met case studies: zet in de juiste context.

Voorzie altijd contactgegevens: als mensen nog vragen hebben, weten ze meteen waar ze terechtkunnen.

Achter een link zet je gedetailleerde informatie
  • tekstlinks
  • downloads
  • brochures
  • datasheets
  • reviews
  • gerelateerde artikels
  • afdrukbare versies

Vermeld bij een link wel steeds of het om een link of een download gaat.

bv. product manual (pdf)

7. Mensen houden van betrouwbare bronnen

Speel daarop in. Gebruik enkel bronnen die jezelf waardevol vindt en onderzoek een bron vooraleer je ze plaatst.
Jij biedt de bronnen aan. Jij zorgt er dus voor dat je site credibility verhoogt. Maar daardoor heb jij ook meteen de controle over de bronnen die je aan je publiek aanbiedt.

  • Vat de informatie samen die de bezoekers zullen vinden. Geef er meerwaarde aan. (Content curation)
  • De  link moet beschrijven  wat de lezer zal lezen als hij erop klikt.
  • Zorg voor een meer info– sectie. Die mag trouwens in een hoger leesniveau geschreven zijn…

8. Stockafbeeldingen = ruimteverlies

Gebruik geen afbeeldingen om een pagina mooier te maken. Een goede afbeelding

  • ondersteunt de inhoud
  • verduidelijkt de content
  • helpt bezoekers zich te oriënteren
  • wordt altijd vergezeld door een caption of een beschrijving

 9. Lezers vinden oude content niet leuk

Informatie vervalt snel: Hou er dus rekening mee dat je info binnen 6 tot 12 maanden vervalt. (nvdr: Dat is trouwens een belangrijk criterium om te bepalen of je e-cursusformat de juiste keuze is bij het aanbieden van informatie).

Gaat het om seizoensgevoelige informatie? In dat geval ligt de vervaldatum op 6 maanden!

Er bestaan trouwens content management system voor regelmatige reminders.content management system voor reminders.

  • Review regelmatig.  Er bestaan trouwens content management systemen  voor dergelijke reminders.
  • Breng veranderingen aan en republish
  • Verwijder of archiveer
  • Check je links. Werken ze nog?

De collega’s op onze dienst zijn geen beginners meer. Maar we moeten alert blijven. Hoe korter de tekst, hoe beter . Hoe duidelijker de structuur, hoe groter het leereffect.
Misschien heb je voldoende aan deze blogpost. Maar ben je echt beginnend online schrijver? Dan raad ik je aan om de cursus volledig door te nemen. En pak er de oefeningen zeker bij!

grtz

Annemie

 

 

 

 

Eén gedachte over “Schrijven voor het web”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *