21ste eeuwse vaardigheden

De 21ste eeuwse vaardigheden vs de instructeur,lesgever, (online) coach en productontwikkelaar

Ze gooien ermee rond ons hoofd. De 21ste eeuwse skills. “We moeten daar eens iets mee doen”, hoorde ik laatst een teamleider zeggen. En dan denk ik aan een workshop die ik volgde bij Clive Shepherd, een van de meest vooraanstaande experts binnen L&D (Learning & Development) van het Verenigd Koninkrijk. Bovendien is hij een begenadigd schrijver. Op dit ogenblik zetelt hij als Director van Onlignment Ltd. dat expertise beschikbaar stelt in alle aspecten van online communicatie. Googel eens op zijn naam.

Mijn advies? Volgen op Twitter en LinkedIn, die man.

4 CHANGES

Hij wijst op 4 ingrijpende veranderingen binnen het leermilieu.

  1. We groeien van bepaalde vastgelegde leerevents naar een begeleiding van leerprocessen, want recente studies bewijzen dat we succes boeken als we leerstof aanbieden, gespreid over de tijd, beetje bij beetje, op verschillende manieren. Intensieve kennisverwerving biedt misschien resultaat op korte termijn, maar blijkt vaak nutteloos op lange termijn.
    Onze organisatie speelt daarop in met de implementatie van de methodemix,  een ingrijpende transformatie van de manier waarop we opleidingen organiseren voor onze klanten.
  2. We geven steeds minder klassikale lessen (dat is in feite de bedoeling, maar blijkt voorlopig niet helemaal te lukken) en groeien naar vormen van afstandsleren, namelijk online leren, webinars, hangout- of Skypegesprekken, chatsessies,..
  3. Van afhankelijkheid naar empowermentNatuurlijk houdt de cursist van de traditionele vormen van klassikaal leren. Hij moet lekker niets zelf doen, alleen maar studeren en taken maken. Alles wordt voorbereid en voorgekauwd door de lesgever Maar we moeten ons als lesgever wel degelijk de vraag stellen hoe we het leereffect van de gedane inspanningen kunnen vergroten. En daarbij, de cursist kan best goed zijn plan trekken, steeds meer. Hij gaat steeds vaker zelf op zoek naar manieren om snel iets te leren. Instant liefst! We spelen daarop in door de cursist meer inspraak te geven in zijn programma. Dat is nodig: de cursist leert niet meer op bevel (heeft hij dat ooit gedaan?), maar wil zelf bepalen of hij een leerbehoefte heeft, en waar en wanneer hij die leerbehoefte invult. Natuurlijk met onze professionele begeleiding.
  4. Leren in realtime heeft zo zijn voordelen: het geeft energie, is instant en sociaal. Mensen hebben daar behoefte aan, natuurlijk. Maar het is ook moeilijk om te organiseren en te meten. Denk maar aan al die sessies die we vergeefs organiseren en waar dan uiteindelijk één cursist (en een paardenkop?) opdaagt. We hebben nu zoveel tools om het leerproces in eigen tijd te ondersteunen. Tijd om voor het beste leereffect te gaan: een blend van methodes, live leerervaringen gecombineerd met ons werkplekleren, F2F gecombineerd met online leren.

3 interacties en de skills die daarbij passen

Ik hou van de eenvoud van dit model. Je moet er niet te erg bij nadenken en het biedt structuur in mijn arme brein, dat moegetergd is door de constante veranderingen en evoluties, niet alleen binnen onze organisatie, maar wereldwijd.

De learning professional in het algemeen, de lesgever, instructeur, (online) coach en productontwikkelaar beseft dat er buiten zijn praktische, sociale en denkvaardigheden meer komt kijken. Daar geeft het model een interessante kijk op. Shepherd stelt dat drie peilers van interactie ons professioneel handelen beïnvloeden.

We moeten kunnen communiceren met

  • onze stakeholders: dat vraagt de vaardigheden van een analist, een managerarchitect en evaluator. Hoe stellen we onze stakeholders tevreden op zo’n manier dat we onze doelen bereiken als organisatie, namelijk ondersteuning bieden in de zoektocht van onze klant naar werk?
  • onze klant, namelijk de cursist in de competentiecentra, onze collega-medewerkers en de Vlaamse burger in het algemeen: We doen dat met de vaardigheden die eigen zijn aan een coach en een instructeur, een facilitator en een expert.
  • de media: daar moeten we journalist voor zijn, content curatordesigner en producer.

Het gaat niet alleen om de skills

Hij breidt zijn model uit met 3 voorwaarden.

  • inzet van nieuwe tools en technologieën
  • evidence-based principes van leren en lesgeven: zijn we hier geen pioniers in het Vlaamse opleidingslandschap? Dan is het misschien raadzaam om die langzaamaan te verzamelen. Zijn ze er al wel? Laat het me weten, ik heb er geen zicht op.
  • Recente best practices: praktijkvoorbeelden binnen VDAB die werken en waardoor we gesterkt worden om door te gaan. Ook daar heb ik voorlopig geen zicht. Geef me gerust tips en links naar de juiste informatie. Ik kijk ernaar uit.

Conclusie

Dat model van Shepherd zet de learning professional binnen onze organisatie niet in de gevarenzone waar we ons denken te situeren; integendeel,De meeste skills die hij vernoemt, zijn ‘human‘ skills. Ook al probeert de AI de mens te evenaren, Ik ben daar gerust in: het zal niet lukken…

Vele vaardigheden beheersen we door opleiding en jarenlange ervaring. Sommige moeten we bijschaven of actief aanleren. Dat is een uitdaging – I  know – binnen onze drukke dagdagelijkse bezigheden. Maar de verantwoordelijkheid om daarvoor het nodige leercomfort te krijgen, ligt bij onze teamleiders. Of niet?

Moet je dan in deze tijd een volleerde techneutennerd zijn? Volgens Shepherd niet.  Alleen: je kan jezelf als learning professional alleen maar serieus nemen als je up to date blijft. Trouwens, ga jij naar een tandarts die niet op de hoogte is van de laatste medicijnen en behandelingen?

“You cannot be a professional and not be up to date! It’s completely inacceptable.”

Voor ik deze blog afsluit: maak je geen zorgen! Ik ben niet zo moegetergd als ik eerder in dit stukje vermeld. Alleen maar af en toe. Meestal geniet ik nog van de vele uitdagingen die VDAB ons zeker nog offreert voordat we het jaar 2020 binnenstappen, de contacten met gedreven collega’s, de nieuwe tools die we binnen de dienst online leren onderzoeken en uittesten…

Groetjes van Annemie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *