T.H.I.N.K.: Feedback in 5 woorden

We leven in een oceaan van feedback. Hoe geef jij feedback? 5 woorden om je boodschap te checken. Is je boodschap waar, helpend, inspirerend, nodig? En is ze vriendelijk?

We leven in een oceaan van feedback, schrijven Sheila Heen en Douglas Stone in hun boek Feedback is een cadeautje. Dat die vaker op een foute manier gegeven wordt, daar moeten we mee proberen te leven, want anders hèbben we geen leven meer. Maar je kan zelf al een heel verschil maken als je bij een boodschap even stilstaat bij je bedoelingen:

Bedenk voordat je je boodschap formuleert:

  • True: Is wat ik zeg waar? Of gaat het over je eigen perceptie? Of die van een ander?
  • Helpend: Kan ik met deze feedback de ander helpen?
  • Inspirerend: Zet je feedback aan tot nieuwe ideeën of nadenken?
  • Nodig: Echt? Of zit er iets anders achter?
  • Kind: Getuigen je woorden, intonatie en non-verbaal gedrag van de beste bedoelingen? Kom je vriendelijk over?

Hier een vijftal voorbeelden, aangeleverd door de online cursisten die de cursus Assertiviteit in de werksituatie of Feedback geven en ontvangen. Zitten de 5 eigenschappen erin?

Tijdens een eerste stage-ervaring gaf mijn mentor na afloop aan dat ik een ondermaats niveau had.

Zeg, spreek ik Chinees of wat?

Mijn coach zei me eens dat ik niet altijd goed communiceer en gaf hier ook een voorbeeld van.

Ik werd bij mijn teamleider geroepen. Een klant had een klacht ingediend over mij. Mijn teamleider wou weten wat mijn kant van het verhaal was. Hij zei: “Ik wou jouw verhaal eerst ook weten, want ik ken jou niet op deze manier”.

Wat scheelde er met je toen je met me telefoneerde? Je klonk erg kort en ik dacht dat je boos was.

Benieuwd naar jullie feedback.

Grtz

Annemie